niedziela, 20 lipca 2014

Siarka Tarnobrzeg moim trzecim klubem

Herb Siarki Tarnobrzeg
Futbol to ogromna część mojego życia. Już od dzieciństwa uganiałem się za piłką zakochując się w niej bez opamiętania. Wielka pasja pozostała aż po dzień dzisiejszy, którą powoli zaczynam obdarzać również... Siarkę Tarnobrzeg, z którą niewiele dotychczas miałem wspólnego jednak czas najwyższy, aby to zmienić :-)

Promień Żary, Odra Opole...Siarka Tarnobrzeg

Wszystkie w/w tak na dobrą sprawę nie mają ze sobą wiele wspólnego. Każdy z nich leży w innej części kraju, gdzie właśnie przywiało moją osobę. Żary to miejsce, w którym się urodziłem i mieszkałem dość krótko pozostawiając tam swoich dziadków. Losy rodziny tak się poukładały, iż wyemigrowałem z rodzicami do Opola głównie za chlebem. W wieku 4 lat co prawda nie zdążyłem zasmakować emocji związanych z grą Promienia Żary, ale przy każdej okazji powracając do Żar starałem się uczestniczyć jako kibic w meczach Promienia. Czułem, że to zespół, któremu muszę kibicować i trzymać za niego kciuki przez pryzmat narodzin właśnie w mieście, z którego w wielki świat piłkarski udali się tacy piłkarze jak Zbigniew Gut czy Andrzej Niedzielan. Właśnie ci dwaj wielcy piłkarze w późniejszym czasie swojej kariery byli związani z...Odrą Opole, do której trafiłem w wieku 9-ciu lat. Nigdy nie zapomnę moich pierwszy kroków stawianych po murawie osławionego stadionu przy ul. Oleskiej. Moim pierwszym trenerem został znany nie tylko w Opolu ale w Polsce znakomity napastnik Wojciech Tyc. Góral z Milówki jak mówiono o Tycu był postrachem bramkarzy polskiej ekstraklasy w drugiej połowie lat 70' a następnie walczył m.in. przeciwko Bernardowi Lamie w lidzie francuskiej Ligue 1.

Możecie zobaczyć jak wyglądałem mając 12 lat. Szukajcie bramkarza ;-)

Dla młodego chłopaka to było niesamowite przeżycie. W Odrze Opole spędziłem 7 lat występując newralgicznej pozycji bramkarza. Był to wspaniały czas, którego nigdy żałować nie będę. Uważam, że sport to jedna z najważniejszych metod wychowawczych, która kształtuje w człowieku siłę charakteru oraz w przypadku piłki nożnej umiejętność współdziałania w grupie. Odpowiedzialność, sumienność i walka z samym sobą to czynniki, na których budowane są fundamenty dorosłego człowieka. Pozwalają w przyszłości łatwiej wchodzić w życie dorosłe oraz radzić sobie z problemami. Najważniejsze jednak jest, aby trafić na znakomitego trenera będącego jednocześnie pedagogiem dla młodych adeptów futbolu. Oczywiście niczego nie można robić na siłę, ale należy wspierać młodego człowieka w jego pasji. Marzy mi się, aby mój synek w przyszłości chciał uprawiać najpopularniejszą dyscyplinę sportu na świecie, ale będzie to oczywiście jego wybór. Jeśli zdecyduje się na to, będę częstym gościem na stadionie Siarki Tarnobrzeg, choć nie ukrywam, że moim wielkim marzeniem byłoby zobaczyć synka na stadionie opolskiej Odry przy ul. Oleskiej 51 w Opolu, ale wiem, że w najbliższej przyszłości będzie to niestety niemożliwe... Nie zmienia to faktu, że będę chciał uczestniczyć z synkiem zarówno w sukcesach Siarki jak i Odry :-) Szacunek należy się wszystkim i tego staram się uczyć mojego małego bohatera :-) Patrząc jak garnie się do kopania piłki mimo młodego wieku jestem wielkim optymistą. Pierwsze kroki zostały już uczynione zarówno w Opolu jak i Tarnobrzegu, gdzie zabrałem synka właśnie na murawę dwóch klubów, które o mały figiel zagrałyby między sobą w sezonie 2014/15.

Życie zatem sprawiło, że moim trzecim najważniejszym klubem piłkarskim stała się Siarka Tarnobrzeg, o czym bym nigdy nie pomyślał :-) Odkąd związałem się z Tarnobrzegiem, w którym przebywam regularnie raz na miesiąc a czasem częściej postanowiłem kibicować Siarce i zapewne niedługo będę stałym gościem na meczach drugoligowej Siarki, jeśli terminy moich przyjazdów będą pokrywały się z terminami spotkań, ponieważ dość często mam właśnie z tym problem... Żeby nie było, że również w przypadku Siarki nie znalazłem powiązań z Opolem to jako historyk z wykształcenia i pasjonat historii opolskiej piłki nożnej przygotowałem historię spotkań pomiędzy Siarką a Odrą Opole. Jak się okazuje oba zespoły zmierzyły się w całej historii zaledwie sześciokrotnie a wszystkie mecze odbyły się na szczeblu drugiej ligi.

Bilans konfrontacji:

II liga: 6M, 4Z – 2R – 0P, 7:1

1974/1975: Odra Opole – Siarka Tarnobrzeg 0:0, Siarka Tarnobrzeg – Odra Opole 0:1

1975/1976: Odra Opole – Siarka Tarnobrzeg 1:0, Siarka Tarnobrzeg – Odra Opole 0:0

1999/2000: Odra Opole – Siarka Tarnobrzeg 3:1, Siarka Tarnobrzeg – Odra Opole 0:2

SUMA: 6M, 4Z - 2R - 0P, 7:1

Historia pojedynków przemawia na korzyść Odry Opole, jednak to już...historia. Liczy się to co dziś, a nie to co miało miejsce kilkadziesiąt lat temu. Obecnie opolska Odra po spadku do III ligi (nomenklaturalnie czwartej) będzie walczyła o powrót w szeregi drugoligowych drużyn, którą jest właśnie Wasza Siarka. Mam wielki szacunek do występów tarnobrzeżan w zakończonym niedawno sezonie ale nie mogę pojąć jak to się stało, że zespół, który niemal zdominował rozgrywki w grupie wschodnie okupując pierwsze miejsce w tabeli przez większość sezonu, pod koniec rozgrywek praktycznie zrezygnował z utrzymania jednej z dwóch pierwszych pozycji zapewniających awans na zaplecze ekstraklasy. Śledziłem uważanie poczynania ekipy trenera Tułacza m.in. w tygodniku Piłka Nożna, w którym zawsze pojawiała się wzmianka o znakomitej postawie Siarki w lidze na czele z rewelacyjnym napastnikiem Truszkowskim i zachodzę w głowę co się stało? Może Wy będziecie mogli wytłumaczyć mi nagły regres zespołu? Wielka szkoda, bo w Tarnobrzegu było blisko całkiem wielkiej piłki, na którą my w Opolu czekamy już od kilkunastu lat...

Najważniejsze, że obecny sezon i Siarka i Odra rozpoczęły od zwycięstw w Pucharze Polski. Odra w dniu wczorajszym pokonała rywala Siarki z poprzedniego sezonu Garbarnię Kraków aż 5:0. Być może los połączy oba zespoły w wyższych rundach Pucharu Polski :-)

Stadiony

Pomimo, że opolska Odra posiada dość nowoczesny stadion, który został wybudowany na początku lat 2000, a właściwie to została wybudowana jedna nowa trybuna częściowo zadaszona i posiada sztuczne oświetlenie pamiętające czasy lat 70', to stadion Siarki Tarnobrzeg z pewnością zrobi pozytywne wrażenie na każdym przyjezdnym kibicu. Nowoczesna dwukondygnacyjna trybuna w całości zadaszona z obszernym parkingiem tuż obok trybuny zawsze zwracają moją uwagę jak wjeżdżam do Waszego miasta od strony osiedla Nagnajów. Czapki z głów :-) Musicie tylko zainwestować w oświetlenie, aby podnieść atmosferę i rangę niektórych spotkań z rywalami zza miedzy tj. Stal Stalowa Wola ;-)

Do zobaczenia na meczu Siarki :-)